mamaislief

Weerstand is een signaal

Posted on: 30/12/2010

In mijn praktijk kom ik vaak moeders tegen die het lastig vinden om aandacht aan hun kind te geven op een moment waarop ze zelf snakken naar wat rust. De meeste moeders zijn zo ingesteld dat ze hun eigen behoefte aan rust maar opzij zetten en aandacht geven aan hun kind. Tegen de weerstand in. De behoefte van hun kind gaat voor.

Zo ook bij Esther een van mijn cliënten. Ze heeft zo op het oog een prima leven. Een lieve man, 2 heerlijke knullen, een leuk huis en een leuke baan. En toch knaagt er iets bij Esther. Het lijkt wel alsof alles haar steeds meer moeite kost. Ze ervaart steeds meer weerstand in zichzelf waardoor het haar allemaal snel teveel is.

Esther is stapelgek op haar jongens en toch kan ze het haast niet opbrengen om leuke dingen met ze te doen. Ze vindt ze eigenlijk veel te druk. Alleen de gedachte al om iets met ze te gaan doen staat haar al tegen. Esther is iemand die gewend is om zich aan te passen aan andere mensen. Het is al snel goed voor haar, ze heeft niet zo heel veel wensen. Als het maar gezellig is, dan is het voor haar goed. Maar de laatste tijd herkent ze zichzelf haast niet meer. Steeds vaker hoort ze zichzelf op een ongeduldige en boze  toon tegen de kinderen praten en ze is steeds zo moe.

Ik leg haar uit dat iemand die vaak weerstand ervaart, gewend is geraakt aan het negeren van eigen behoeften. Hierdoor wordt door het systeem de aandacht als vanzelf getrokken naar de onvervulde basisbehoeften.  Uiteindelijk raak je daar zo aan gewend dat het een automatisme wordt. Hier wordt je doodmoe van, want je leeft als het ware met de handrem erop. Stel je toch eens voor wat een energie je nodig hebt om door te gaan. Logisch dat Esther zoveel moeite heeft om op de been te blijven.

Mensen die gewend zijn zich aan anderen aan te passen worden vaak reactief genoemd. Ze houden rekening met de details uit hun omgeving en passen zichzelf daarop aan. Op zich een hele mooie eigenschap, die heel effectief gebruikt kan worden.  

Weerstand gebruiken zonder dat je erin vast komt te zitten:

In het geval van Esther kwam eruit dat ze zo moe was dat haar aandacht ging naar het moe zijn. Terwijl ze daarbij heel goed aanvoelde dat de jongens haar aandacht nodig hadden en die wilde ze ook heel graag geven. Maar omdat haar systeem constant gericht was op haar onvervulde basisbehoefte “rust” kostte aandacht geven aan haar jongens haar meer energie dan nodig was.

 Ik heb Esther er bewust van kunnen maken dat haar weerstand niet gewoon een vervelend gevoel is, maar een signaal. Een signaal van haar systeem wat zegt “er is een basisbehoefte waar niet aan voldaan wordt”.

“Oké, dat snap ik” zei Esther tegen mij. “Maar wat moet ik daarmee, ik wil mijn jongens aandacht geven als ze dat nodig hebben”. Ik heb Esther duidelijk kunnen maken dat het zien van de behoefte aan rust nog niet hoeft te betekenen dat ze direct alles moet laten vallen en eraan toe moet geven. De weerstand is een signaal. Een signaal dat er een basisbehoefte is die niet ingevuld wordt. Maar net zoals ieder mens, bestaan er diverse behoeften naast elkaar. Er is ook nog een behoefte aan het geven van aandacht aan haar kinderen en deze behoefte wordt door Esther – op dit moment – heel erg belangrijk gevonden.

En dat is nou juist de crux! Het systeem van Esther richt zich op de niet vervulde basisbehoefte en laat dat zien door “weerstand” . Terwijl Esther graag meer aandacht wil geven aan de behoefte “aandacht geven aan de kinderen”.  In dit geval ligt de oplossing bij een “mindset”.

Een mindset helpt  om de aandacht over te zetten naar de andere behoefte. De weerstand heeft zijn taak volbracht en de focus van Esther kan nu weer even omgezet worden naar de ander behoefte “aandacht geven aan haar kinderen”. De handrem is eraf en Esther kan in alle vrijheid aandacht aan haar kinderen geven. Terwijl ze er bewust van is dat zo ook rust nodig heeft. Die behoefte kan ze op een ander moment invullen.

2 Reacties to "Weerstand is een signaal"

Hi Denise,
Heel herkenbaar. Mijn kinderen, mijn man komen op de eerste plaats. De laatste maanden ben ik me daar meer bewust van. Ik ben er ook nog, denk ik dan. Ik probeer ook ´iets´met mijn behoefte te doen. Ik plan dan een mme-time moment in en kan dan ook echt van genieten.

Succes met je nieuwe blog site, ziet er leuk uit.

Liefs,
Charlotte

Dank je wel Charlotte voor je reactie. Fijn dat je jezelf meer bewust bent geworden van je eigen behoeften. Weten wat je zelf nodig hebt, helpt je om ook voor jezelf te zorgen.

Liefs, Denise

Plaats een reactie

Denise Boomer

Ik help moeders om zich beter te voelen, waardoor ze meer ontspannen in het leven staan en minder stress ervaren. Kijk ook eens op mijn site www.dekersenboom.nl

Archief

Mijn blogberichten